Nyborg bybusser

Index | Fotos af busserne | Nyborg Bytrafik 1961 - 1994 | En usædvanlig rutebil

Ny kontrakt den 1. november 2008

Sommeren 2008 blev der afholdt licitation over buskørslen i den nye Nyborg Kommune, som består af de gamle Nyborg, Ullerslev og Ørbæk Kommuner. Udover de tre bybuslinier i Nyborg køres der med to busser i Ullerslev, på ruterne 680 - 682, og med fem busser i Ørbæk på ruterne 711-714 plus telebusser. I Ørbæk køres der også faste dubleringsture med en bus. Et levn fra de gamle kommuner var at det var Bergholdt Bus som kørte i Ullerslev og Arriva (Wulff Bus) som kørte i Ørbæk.

Den 23. august 2008 skrev jeg følgende i Foreningen Busfronten´s medlemsforum:

"I Nyborg bliver det Nyborg Rejser som kommer til at stå for kørslen. Både den som de har nu i den gamle Nyborg Kommune og at de overtager kørslen i den gamle Ullerslev Kommune fra Bergholdt og i den gamle Ørbæk Kommune fra Wulff Bus (Arriva). Kontrakten omfatter 13 driftsbusser som alle skal være laventre/lavgulv på mellem 6 og 12 meter afhængig af hvad de skal køre. Trods det at Nyborg Rejser skal have en halv million kr. mere for kørslen årligt end Bergholdt har de vundet den. Her spiller det helt sikkert ind at Nyborg Rejser er ISO 9001-certificeret."

Dette skrev jeg efter at Bestyrelsen for Fynbus på sit møde den 21. august 2008,havde besluttet om hvem der skulle udføre buskørslen i Nyborg og Svendborg Kommuner. I Svendborg var det i øvrigt Arriva som vandt kørslen. I forum havde jeg skrevet 13 driftsbusser, men det er faktisk 10 stk. plus en dubleringsbus. Busserne fordeler sig med 2 stk. på 6 meter, 4 stk. på 10,5 meter og ligeledes 4 stk. på 12 meter.

Nyborg Bybusser bestilte de nye busser hos Evobus, nemlig to stk. Mercedes-Benz Sprinter City 65 og resten Mercedes-Benz O 530 Citaro. De korte Citaro er af lavgulvstypen medens de lange er af laventrétypen. Citaro-busserne som bygges i Mannheim blev leveret den 6. marts 2009, hvilket blev markeret på Nyborg Rejsers garageanlæg. Sprinter-busserne som bygges i Dortmund bliver leveret i maj måned, da fabrikken var lukket december 2008.

Inden den 1. november 2008 blev der købt en brugt Mercedes-Benz O 530 Citaro fra 2004 på 12 meter af lavgulvstypen. Denne bus havde kørt i Salzburg i Østrig. Det blev den første grønne bybus i Nyborg. Desuden købtes to brugte DAB type 12-1200L, hvoraf den ene skal bruges som dubleringsbus i Ørbæk og den anden skal bruges til institutionskørsel. Indtil leverancen af de nye busser har de begge været anvendt til lokalruterne i Ullerslev og Ørbæk. Derudover har der været anvendt lånebusser og turistbusser. For sidstnævntes vedkommende har man været heldigt stillet da det har været i vinterhalvåret.

De 8 nye Mercedes-Benz O 530 Citaro på Nyborg Rejsers garageanlæg på leveringsdagen den 6. marts 2009. Sammen med de 2 Mercedes Sprinter City 35, som kommer i maj måned vil de gøre Nyborg Kommune total Fynbus-grønt.
Busserne er fra venstre mod højre nr. 28, 24, 21, 22, 20, 27, 30 og 29.
Nr. 24, 27 og 28 skal køre i den gamle Nyborg Kommune,
Nr. 29 og 30 skal køre i den gamle Ullerslev Kommune.
Nr. 20, 21 og 22 skal sammen med de kommende nr. 31 og 32 køre i den gamle Ørbæk Kommune.
Nr. 20, 21, 22 og 24 er 10,5 meter lange og lavgulvsbusser.
Nr.  27, 28, 29 og 30 er 12 meter lange og laventrébusser.
Helt til venstre kan den gamle nr. 21 fra 1996, som er en DAB type 15-1200C skimtes. Den har siden efteråret 2008 stået afmeldt efter at motoren brød sammen og ikke kan repareres.
Foto  Tommy Rolf Nielsen Martens ©

Forrige side - Næste side