Dagbog fredag den 2. november 2001

Formiddag: Om morgenen stod jeg op kl. 5 som jeg plejede. Tre kvarter senere cyklede jeg ned til Nyborg st. for at tage bussen kl. 6.06 på rute 910 til Svendborg. Det var en af de nye Scania-busser jeg kørte med, nemlig Arriva nr. 2807 og chaufføreren var Jan Søndergaard. Vi ankom til Svendborg kl. 6.49 og jeg gik over til bybussen på Banegårdspladsen for at tage linie 205 til Svendborg Tekniske Skole kl. 7.05. Køreturen tog 16 minutter.

Kl. 7.30 skulle fire af de Skolepraktikelever som jeg havde arbejdet sammen med møde og jeg "kontrollerede" om de var mødt til tiden, hvilket de var. Derefter gik jeg over til kantinen for at få min morgenmad, efter at jeg havde sagt god morgen til kantinepersonalet. Efter morgenmaden gik jeg over til maskinafdelingen for at sludre med afdelingslederen Hans Kristian Kristensen, som er født og opvokset i Ommel nord for Marstal på Ærø.

Ved nitiden tog jeg bussen på rute 970 til Føtex og bussen var Arriva nr. 2668, som blev kørt af Willy Lund. Jeg skulle over til Arriva´s busværksted på Lerchesvej. Jeg fandt ud af at de ansatte skulle have kaffepause og jeg hentede to stænger wienerbrød i Føtex og det var lige før at ekspeditricen troede at jeg skulle handle ind for "sværvægtschaufføren" Henning Schouw. Der var kommet en motordel fra MAN og jeg opdagede at Büssing-løven var på kassen, oven i købet på begge sider, så dem fik jeg lov til at skære ud.

Derefter gik jeg ind til Banegårdspladsen for at se om det var Lars Westergaard som kørte på 202, men det var det ikke, da det var Carsten Rasmussen, som i øvrigt har bygget flere modeller af bybusserne. Hans svigermor Marianne er meget glad for sundbåden "Helge" som hun gerne vil have bygget som model. Jeg gik over på rutebilstationen hvor jeg talte med Raymond som fik at vide hvordan det var gået til svendeprøven. Dette havde de også fået at vide ude på busværkstedet. 

Jeg kom ud på pladsen og så at Bjørn Nilsson var kommet til Svendborg i Arriva bus nr. 2810 og jeg fik ham "lokket" til at køre mig op på teknisk skole, hvilket han var med på. Inden han kørte ned til Lerchesvej tog jeg et billede af Bjørn Nilsson med sin "tvillingebroder". Jeg var på skolen kl. 10.45 og gik over til maskinafdelingen, autoafdelingen og bygningstjenesten for at hilse af med dem jeg kender. Jeg fik også hilst af med Tage Hansen som står for skolepraktikværkstedet og et par andre skolepraktikelever som var på skoleophold. 

Kl. 11.30 fik jeg så for sidste gang en rigtig god hakkebøf med bløde løg lige som Jørgen Sørensen og hans dygtige damer kan lave det.  Jeg gik over til skolepraktikeleverne, som havde fyraften kl. 12.15 og vi fik lige nogle dåseøl, som jeg gav. Da det var overstået gik jeg tilbage til kantinen jeg talte med et par af de andre fra holdet. 

Eftermiddag: Da uret kom tæt hen mod kl. 12.45 fik jeg en kage og en kop kaffe som jeg tog med udenfor da Arriva bus nr. 2811 skulle køre fra Porthusvej kl. 12.48. Jeg tog min sikkerhedsvest på som er en fra DSB og bussen dukkede op. Jeg stoppede trafikken på Porthusvej for at jeg kunne komme til at fotografere bussen. Chaufføreren var nemlig den bedste mand på det hold som kører på rute 970, ingen ringere end Bjørn Nilsson. Jeg opdagede at "tvillingebroderen" hang med ryggen mod mig og jeg gjorde tegn til at han skulle dreje den rundt så jeg kunne få et godt billede af 2 gange Nilsson og det lykkedes over alt forventning. Ligesom om formiddagen hilste han med kompressorhornet så ikke et øje var tørt da han skulle videre. Jeg gik derefter over til bygning 10 hvor de andre var og de kikkede noget da jeg ikke havde taget min vest af, hvilket jeg først gjorde da vi kom over til hovedbygningen.

Vi skulle først møde kl. 13.00, hvor der skulle tages et billede af holdet. Da det var overstået gik vi tilbage til værkstedet i bygning 10, da vores gæster skulle ankomme kl. 13.30. Da vi gik forbi maskinafdelingen bankede jeg som aftalt på ruden ind til Hans Kristian Kristensens kontor og han kom også over i vores værksted. Mine gæster dukkede op efterhånden hvor Michael Ankersø og Jan Junkuhn kom inden vi gik tilbage til kantinen hvor vi mødte Niels-Folke Vallin som lige skulle have nogle Desiro-tog i kassen. 

Så fik vi kaffe med brød og min "mobilos" ringede da de sidste to af mine gæster spurgte om hvor vi var og jeg svarede at vi var i kantinen.  Kort efter dukkede Nikolaj Frederiksen og Jens Sørensen op. Der blev holdt et par taler af Hans Skjerning og Johan Kr. Falmår. Da vi fik kaffen tog jeg et af de to papstykker med Büssing-løven op af min taske og gav det til Niels-Folke Vallin, hvorefter vi kom i god snak med formanden for smedemesterforeningen. Vores lærer Thorben Fauerby var glad for at vi havde muntret ham op med vores viden om MAN-Büssing, da han havde haft noget bøvl med hjertet. 

Morten Ryborg som jeg var på hold sammen med og som arbejder sammen med Nikolaj Frederiksen og Jens Sørensen vidste ikke at jeg havde inviteret dem. Jeg fik en gave fra kantinen som var tre par sokker, men ikke nok med det, da jeg fik yderligere seks par sokker af Jens Sørensen. Det var i øvrigt to lærlinge fra firmaet "Richter Hansens Maskinfabrik"  som fik gaver for det bedst udførte arbejde og for det bedste kammeratskab. Jeg kom med bemærkningen, som kunne være min morbroder Leif Nielsen værdig: "Det er jo ikke sådan når "Richter Hansen" sætter sig på alle gaverne!"

Da Niels-Folke Vallin, Nikolaj Frederiksen og Jens Sørensen ikke havde set det jeg havde lavet gik vi tilbage til værkstedet. Jeg så Jens Sørensens nye Pegeout 206 som er sølvfarvet ligesom DSB´s MA-lyntog var det fra 1984 og frem til udrangeringen i 1990. Vi kiggede på det jeg havde lavet og fik en enkelt pilsner. Derefter pakkede vi Jan Junkuhns BMW med mine svendeprøver. Jeg tog afsked med Niels-Folke Vallin, Nikolaj Frederiksen og Jens Sørensen og vi andre kørte til Nyborg. Vi provianterede nogle pilsner undervejs, som vi drak hjemme hos mig efter at jeg havde samlet tromlen. Jeg fik nogle problemer med pc-dyret og valgte at lukke den helt ned.

Aften:Vi kørte igen da jeg skulle med bussen kl. 17.56 til Svendborg og det var den hundeglade chauffør Kim som kørte med Arriva bus nr. 2418. Fra Vejstrup kørte vi i røven på Arriva bus nr. 2811 og på Svendborg Rutebilstation fandt jeg ud af at det var Helle Hvidt som kørte den. Som jeg plejer at gøre for sjovt, når jeg hilser på hende sagde jeg; "Hej Helle din dejlige tøs." Det kan hendes kollega Poul Kirkebæk Jensen ikke rigtige lide at høre og han plejer at sig; "Du må gerne sparke ham over skinnebenet." Det gjorde han ikke den dag men vi var enige om at det skyldes måske at han er misundelig. Helle Hvidt plejer at omtale busserne som hunkøn og kalder dem for tøser.

Derefter gik jeg op til Jensens Bøfhus da vi skulle spise her og vi var kommet alle 16 mand. I bøfhuset var der en af dem jeg var på hold sammen med der fik serveret rødt kød selvom han havde bestilt det gennemstegt og først tredje gang lykkedes det. Vi var der fra kl. 19 til 22 hvorefter vi spredtes i flere grupper. Nogle af os gik ned til "Den Høje Stue" for derefter at indfinde os på "Den Blå Gård" inden kl. 23.00, da der inden det tidspunkt var fri entré.

Jeg gik hen til rutebilstationen ved tretiden, da der gik en natbus til Nyborg kl. 3.10 og det var Arriva bus nr. 2596 som jeg kørte med til Nyborg station hvorfra jeg cyklede hjem. Jeg gav chaufføren på natbussen 28 kr. i drikkepenge, da jeg skulle betale 22 kr. i nattillæg udover at vise periodekortet. Da jeg kom hjem fik jeg genstartet pc-dyret og den kørte så uden problemer, hvorefter jeg gik i seng kl. 4.30. Jeg havde været vågen i næsten 24 timer.